کشف گنجی که با فلزات فرازمینی ساخته شده

به گزارش وبلاگ هیچکس، بررسی مجموعه ای از اشیای ارزشمند در اسپانیا، نشان می دهد که این وسایل با استفاده از آهنی ساخته شده اند که متعلق به شهاب سنگ هاست.

کشف گنجی که با فلزات فرازمینی ساخته شده

غزال زیاری: در بین گنجینه های طلایی پرزرق و برق از عصر برنزی ایبری، چند شی مختلف یافت شده که ممکن است بسیار ارزشمند باشند. در بین این اشیا، یک دستبند و یک نیمکره توخالی زنگ زده که با طلا تزئین شده دیده می گردد که به گفته محققان جنس آنها از فلزهای موجود در کره زمین نیست؛ بلکه از آهنی است که از شهاب سنگ هایی که از آسمان سقوط کرده اند.

این کشف از طریق سالوادور رویرا یورنس، رئیس بازنشسته حفاظت در موزه ملی باستان شناسی اسپانیا انجام شده و او معتقد است که فناوری و تکنیک های فلزکاری متعلق به بیش از 3000 سال پیش در ایبریا به مراتب پیچیده تر و پیشرفته تر از چیزی است که تصور می شده.

شصت شی ارزشمند از عصر آهن

این گنجینه که گنج ویینا نام گرفته، متشکل از 66 شی است که عمدتا از جنس طلا هستند و بیش از شصت سال پیش در سال 1963 در آلیکانته اسپانیا یافت شده و از آن زمان به بعد از آنها به عنوان یکی از مهم ترین نمونه های عصر برنز در شبه جزیره ایبری و کل اروپا یاد می شوند.

البته تعیین سن دقیق این مجموعه اشیا کار دشواری است که به لطف بررسی دو شی، انجام شده است: یک نیمکره کوچک تو خالی که تصور می گردد بخشی از یک عصا یا دسته شمشیر باشد و یک دست بند ؛ هر دوی آنها طبق توصیف باستان شناسان، ظاهری آهنی دارند و به نظر می رسد که از آهن ساخته شده باشند.

عصر آهن (دوره ای که در آن آهن ذوب شده زمینی، جایگزین برنز شد) در شبه جزیره ایبری ، در حدود سال 850 قبل از میلاد آغاز شد. مشکل اینجاست که قدمت این وسایل طلایی به بین 1500 تا 1200 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. از همین رو بررسی محل یافت این مصنوعات آهنی در گنجینه ویینا برای محققان در حکم یک معما به نظر می رسد.

مقایسه آهن زمینی و آهن شهاب سنگ ها

باید این را مدنظر داشت که سنگ آهن کشف شده از پوسته زمین، تنها منبع آهن چکش خوار موجود در کره زمین نیست و در جاهای مختلف دنیا، مصنوعات آهنی متعددی متعلق به پیش از عصر آهن یافته شده که از شهاب سنگ ها ساخته شده اند که شاید معروف ترین آنها، خنجر آهنی شهاب سنگ فرعون توت عنخ آمون باشد ؛ هرچند که سلاح های دیگری نیز در عصر برنز از شهاب سنگ ها ساخته شده و بسیار هم ارزشمند بودند.

اما راه تشخیص آهن موجود در زمین و آهن شهاب سنگ ها چیست: آهن شهاب سنگ ها، دارای اندازه به مراتب بیشتری از نیکل در مقایسه با آهنی است که از پوسته کره زمین استخراج می گردد؛ در نتیجه محققان با کسب اجازه از موزه باستان شناسی شهرداری ویینا که این مجموعه را در اختیار دارد، با دقت به بررسی دو شی پرداخته و اندازه نیکل موجود در آنها را اندازه گیری کردند.

گنجینه هایی که زمینی نبودند

آنها با دقت تمام از هردو شی، نمونه برداری کرده و برای تعیین ترکیب مواد آنها،از طیف سنج جرمی استفاده نمودند. با وجود درجه بالای خوردگی در هر دو شی، که ساختار عنصری آنها را دستخوش تغییراتی کرده بود، نتایج به دست آمده حکایت از آن داشت که هم دستبند و هم نیمکره، از آهن موجود در شهاب سنگ ها ساخته شده اند.

این امر، معضل چگونگی همسویی این دو شی با دیگر اشیای موجود در این کلکسیون را حل کرد: همه آنها در یک دوره زمانی که به 1400 تا 1200 سال قبل از میلاد مسیح برمی گدرد، تعلق دارند.

محققان در مقاله منتشر شده دراین باره نوشته اند: داده های موجود حکایت از آن دارد که کلاه و دستبند گنجینه ویینا، احتمالا دو قطعه اولیه ای هستند که در شبه جزیره ایبری با استفاده از آهن موجود در شهاب سنگ ها ساخته شده اند. این با گاه شماری دوره برنز متاخر که به قبل از آغاز تولید گسترده آهن زمینی برمی گردد، مطابقت دارد.

در حال حاضر با توجه به اینکه این اشیا دچار خوردگی زیادی هستند، نتایج به دست آمده قطعی به نظر نمی رسند؛ اما تیم تحقیقاتی اعلام کرده که با به کارگیری تکنیک های جدیدتر و غیر تهاجمی تر، می توان به مجموعه ای از داده های دقیق تر دست یافت.

منبع: sciencealert

5858

منبع: خبرآنلاین

به "کشف گنجی که با فلزات فرازمینی ساخته شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف گنجی که با فلزات فرازمینی ساخته شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید