پیشنهاد علی اف به ارامنه منطقه قره باغ

به گزارش وبلاگ هیچکس، ایسنا نوشت: رئیس جمهوری آذربایجان به ارامنه ساکن منطقه قره باغ قول و تضمین هایی داد و از آنها خواست تا بخشی از جامعه جمهوری آذربایجان شوند.

پیشنهاد علی اف به ارامنه منطقه قره باغ

الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان در مصاحبه با یورو نیوز گفت: در خصوص ارامنه قره باغ، آنها نباید از به اصطلاح رهبرانشان پیروی نمایند. این رهبران همواره به آنها دروغ می گویند.

رئیس جمهوری آذربایجان اضافه نمود: ارامنه قره باغ باید درک نمایند که بخشی از جامعه آذربایجان شدن را با تضمین های امنیتی درک می کنیم، آن هم با حقوقی از جمله حقوق آموزشی، فرهنگی، مذهبی، شهری. آنها زندگی نرمال و عادی خواهند داشت. و آنها دیگر گروگان تحریف و دستکاری نخواهند بود. ما به آنها زندگی عادی پیشنهاد می کنیم و فکر می کنم اگر به من گوش نمایند باید بفهمند. و آنها می دانند که به آنچه می گویم، عمل می کنم.

در اواخر ژوئیه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از گفت وگو با همتایانش از ارمنستان و جمهوری آذربایجان گزارش داد که ایروان احتیاج به متقاعد کردن ارامنه قره باغ در خصوص اهمیت گفت وگو با باکو را درک نموده و جمهوری آذربایجان هم به نوبه خود، آماده ارائه تضمین هایی در خصوص حقوق ارامنه قره باغ به صورت متقابل بود.

در عین حال، علی اف در 24 ژوئیه گفت که حقوق و امنیت ارامنه قره باغ براساس قانون اساسی جمهوری آذربایجان تضمین خواهد شد و قبل از آن هم در ماه آوریل گفت که ارامنه ساکن قره باغ باید تابعیت جمهوری آذربایجان را بپذیرند یا در پی محل دیگری برای زندگی باشند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ که یک منطقه کوهستانی با اکثریت ارمنی واقع میان این دو کشور است که هر دو در آن حضور نظامی دارند، دو جنگ داشته اند. این درگیری که برای چند دهه ادامه یافته، در پاییز 2020 دوباره شعله ور شد و این بدترین تشدید تنش از دهه 1990 را رقم زد. خصومت ها در نهایت با آتش بسی به میانجیگری روسیه و استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در این منطقه خاتمه یافت.

در سال 2022، ایروان و باکو با میانجیگری روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، بحث در خصوص یک پیمان صلح در آینده را شروع کردند. در ماه مه 2023، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفت ایروان آماده به رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان به مساحت 86600 کیلومتر مربع است که شامل قره باغ هم می گردد. علی اف هم گفت که اگر ارمنستان موضع خود را تغییر ندهد، باکو و ایروان می توانند در آینده نزدیک یک معاهده صلح امضا نمایند.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "پیشنهاد علی اف به ارامنه منطقه قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد علی اف به ارامنه منطقه قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید