پردازنده آیفون 15 پرو گیمینگ موبایل را یک قدم به جلو می برد

به گزارش وبلاگ هیچکس، کمتر کسی وجود دارد که با شرکت اپل (Apple) آشنایی نداشته باشد و نداند این غول تکنولوژی چه تأثیری روی دنیای موبایل داشته است. دستگاه های این شرکت همیشه یک قدم از رقبای خود جلو بوده و اپل در زمینه نوآوری در گوشی های خود در سطح متفاوتی واقع شده است. این شرکت به حدی محبوب است که همیشه گوشی هایش در صدر جدول فروش سالانه موبایل قرار داشته و برای بیش از 10 سال است که این رتبه را از دست نداده است.

پردازنده آیفون 15 پرو گیمینگ موبایل را یک قدم به جلو می برد

حال اگر شما هوادار اپل باشید یا نباشید نمی توانید انکار کنید که پردازنده های موبایل این شرکت در سطح متفاوتی واقع شده است. به این شکل که این پردازنده ها به شدت قدرتمند بوده و از طرفی بسیار هم بهینه هستند. در نتیجه پردازنده های آیفون به حدی زیاد است که اپل احتیاجی نمی بیند تا گوشی های ساده (بدون پسوند پرو) خود را به تازهترین پردازنده به روزرسانی کند.

چندی پیش رویداد معرفی آیفون 15 بود و این شرکت از پردازنده تازه خود به نام ای 17 پرو (A17 Pro) رونمایی کرد. این برای اولین بار است که اپل در پردازنده های موبایل خود از نام پرو استفاده نموده و اشاره به خاص بودن این پردازنده دارد. ای17 پرو یک پردازنده بسیار قدرتمند و در عین حال بهینه است که دارای چندین بخش بسیار خاص است.

اول از همه این پردازنده دارای یک چیپ USB 3 است که با پورت USB C گوشی همکاری نموده و سرعت انتقال بسیار بالا را در اختیار کاربران قرار می دهد. دوم اینکه این پردازنده دارای قابلیت های خاصی مثل پردازنده های انویدیا است. به این شکل که پردازنده ای 17 پرو دارای DLSS و ری تریسینگ (Ray Tracing) است. البته سیستم DLSS به صورت مستقیم روی آیفون وجود ندارد ولی یک قابلیت مشابه در این پردازنده هم حضور دارد. همینطور اینکه این پردازنده دارای لیتوگرافیک 3 نانومتری است که باعث شده تعداد ترانزیستورهای آن به شدت افزایش پیدا کند. در نتیجه این پردازنده در عین قدرتمند بودن به شدت هم بهینه است.

پردازنده گرافیکی قدرتمند در چیپست ای 17 پرو

اگر بخواهیم دقیق تر شویم چیپست ای 17 اپل دارای یک طراحی گرافیکی تازه است. به این شکل که این پردازنده گرافیکی بزرگ تر و قدرتمندتر شده همینطور اینکه می تواند از ری تریسینگ پشتیبانی کند. تعداد هسته های این پردازنده گرافیکی نیز از 5 به 6 رسیده و اپل معتقد از نزدیک به 20 درصد عملکرد برترین نسبت به گذشته دارد.

یکی از نکات جالب این پردازنده توانایی ارتقاء تصویر است. این کار با استفاده از موتور عصبی (Neural Engine) پردازنده ای 17 اجرا شده که با پردازنده گرافیکی همکاری می نماید. در نتیجه مانند سیستم DLSS بازی ها در رزولوشن کمتر رندر شده و سپس با رزولوشن بالاتر به کاربر نمایش داده می شوند. کارت های گرافیکی انویدیا نیز با استفاده از هسته های تنسور (Tensor) خود و هوش مصنوعی توانایی اجرای سیستم DLSS را دارند.

بحث پردازنده های گرافیکی آیفون های تازه چه اهمیتی دارد؟

اپل همیشه از نوآوری های خود در زمینه موبایل در زمینه دسکتاپ و لپتاپ هم استفاده نموده است. به همین علت است که پردازنده های M1 و M2 قدرت بسیار زیادی داشته و در عین حال بسیار بهینه هستند. حال این موضوع نشان می دهد که اپل میخواهد از این پردازنده گرافیکی خاص خود در دستگاه های دسکتاپ و لپتاپ خود نیز استفاده کند.

این روند کاری اپل است. به این شکل که پردازنده M3 قطعاً از سیستم طراحی و گرافیکی پردازنده ای 17 پرو استفاده خواهد نمود. مانند پردازنده های قبلی M1 و M2 که هسته های گرافیکی و اصلی خود را از آیفون گرفته بودند. به نوعی اپل کارهای ریسکی خود را روی آیفون نموده و پس از اینکه آزمون خود را پس داد آن را به پلتفرم های بزرگ تر می آورد.

اگر شما دقت کنید متوجه خواهید شد که سیستم دسکتاپ و لپتاپ اپل برای گیمینگ ساخته نشده اند. با این حال اپل میخواهد که به این زمینه وارد گردد. مخصوصاً با این سیستمی که اخیراً برای گیمینگ معرفی نموده و کاری کرد که بتوان بازی های ویندوزی را روی سیستم های مک بدون احتیاج به یک برنامه ثانویه تجربه کرد.

نکته جالب اینجاست که اپل هم از روند انویدیا استفاده نموده است. به این شکل که اگر شما بخواهید دو شاخصه مهم از پردازنده های گرافیکی انویدیا بگویید به سیستم ارتقاء تصویر و ری تریسینگ اشاره خواهید کرد. حال اینطور که به نظر می رسد این دو شاخصه به حدی مهم هستند که اپل نیز از آن ها در آیفون استفاده نموده است.

ایا اپل قرار است یک دستگاه گیمینگ جدی بسازد؟

به احتمال زیاد نه. هر دو پردازنده M1 و M2 بخش گرافیکی نسبتاً قدرتمندی داشتند و با این حال هرگز نتوانستند در زمینه گیمینگ خوب عمل نمایند. به این علت که اپل پشتیبانی چندانی از بازی ها ننموده و عناوین زیادی روی سیستم مک وجود ندارند. به این شکل که حدود 3 سال است ما شاهد حضور پردازنده های اختصاصی اپل هستیم و همچنان اپل در زمینه گیمینگ پیشرفت چندانی ننموده است.

نکته اصلی اینجاست که اپل قصد ندارد لپتاپ، دسکتاپ یا حتی کنسول مخصوص بازی بسازد. با این حال این دو سیستم معرفی شده نشان می دهد که پردازنده های اپل در زمینه گرافیکی پیشرفت بسیار زیادی خواهند کرد. همینطور اینکه دستگاه های اپل به زودی پتانسیل خوبی برای گیمینگ خواهند داشت. چیزی که هواداران مک می توانند به برترین نحو از آن استفاده نمایند.

برای اینکه اپل در زمینه گیمینگ پیشرفت کند یک مورد اساسی ضروری است. آن هم پشتیبانی نرم افزاری است. به این شکل که اپل باید با شرکت های مختلف برای بازی ها قرارداد بسته و محدودیت های خود را کاهش دهد. اپل استور در زمینه موبایل و برنامه های مختلف در این پلتفرم پیشرو است اما در زمینه گیمینگ حتی نزدیک به استیم هم نیست.

استیم روی مک هم حضور دارد اما محتوای آن بسیار محدود است. به همین علت است که گیمرها برای یک تجربه خوب اصلاً به سیستم های مک توجه نمی نمایند. این در صورتی است که حتی دستگاه مک بوک ایر (Mac Book Air) توانایی گرافیکی نسبتاً خوبی داشته و می تواند بازی های متعددی را راحت اجرا کند.

بحث اصلی بهینه بودن سیستم های اپل است. این حجم از بهینه بودن یعنی شما می توانید با استفاده از باتری دستگاه خود عناوین مختلف را تجربه نموده و به نوعی از لپتاپ خود به عنوان کنسول قابل حمل بهره ببرید. همانطور که می دانیم دستگاه های ویندوزی قدرت بسیار بالایی دارند ولی اصلاً از لحاظ باتری بهینه نیستند. در نتیجه اپل می تواند با سیستم تازه خود در این زمینه از رقبای خود پیشی بگیرد.

بحث اصلی اینجاست که برای آینده اپل باید کمی صبر کرد. این سیستم تازه آینده خوبی را برای دستگاه های اپل در دنیای گیمینگ نوید می دهد. با این حال باید دید که اپل از این قدرت به چه شکل استفاده نموده و چگونه در زمینه گیمینگ عمل خواهد نمود.

منبع: PCgamer

منبع: دیجیکالا مگ

به "پردازنده آیفون 15 پرو گیمینگ موبایل را یک قدم به جلو می برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پردازنده آیفون 15 پرو گیمینگ موبایل را یک قدم به جلو می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید