موج نو مهاجرت افغان ها با تشدید جنگ و ناامنی

به گزارش وبلاگ هیچکس، به گزارش رادیو فرانسه، همزمان با افزایش ناامنی ها در افغانستان و افتادن منطقه ها بیشتری به دست طالبان، موج جدیدی از مهاجرت افغان ها شروع شده است. پاکستان، ایران و ترکیه مقصد اصلی مهاجرتی شهروندانی است که دیگر، زندگی در افغانستان را ناممکن می بینند.

موج نو مهاجرت افغان ها با تشدید جنگ و ناامنی

به گزارش ایرنا به نقل از رادیو فرانسه، این روزها، صف متقاضیان پاسپورت در کابل بسیار طولانی است و خیلی از متقاضیان پاسپورت، صبح زود در نوبت می ایستند. در هفته های اخیر، ناامنی ها در سراسر افغانستان افزایش یافته و طالبان به طور روزافزون اداره منطقه ها بیشتری را به دست می گیرند.

این پیش روی نظامی طالبان و هم افزایش خشونت ها سبب شده تا تعداد متقاضیان پاسپورت در کابل، به گونه بی پیشینه ای افزایش یابد.

به گفته وزارت کشور افغانستان، اخیرا تعداد درخواست کنندگان پاسپورت افزایش یافته و روزانه حدود 6 هزار جلد پاسپورت در سراسر افغانستان توزیع می گردد.

هرچند آمار دقیقی در خصوص تعداد شهروندانی که در ماه های اخیر افغانستان را ترک نموده اند در دست نیست، اما آمار های وزارت مهاجرین افغانستان نشان می دهد که از شروع سال 1400 شمسی تا به امروز، 35 هزار خانواده به دلایل گوناگون به ویژه به علت افزایش جنگ و خشونت، در داخل افغانستان آوراه شده اند و اگر به زعم کارشناسان، شرایط امنیتی به همین گونه ادامه یابد، ممکن تعدادشان به چند برابر افزایش یابد.

بیشتر کسانی که این روز ها در صف پاسپورت می ایستند، هدف ترک وطن، از هر راه ممکن را در سر دارند. هرچند افرادی که توان مالی ندارند در پی آینده ای دور از جنگ، به جای گرفتن پاسپورت، خود و آینده خود را به دست قاچاقبران نامهربان انسان می سپارند. سفر دشواری که فقط تعداد انگشت تعدادی ممکن به امنیت و آرامش برسند.

در هفته های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با تشدید حملات گروه طالبان به منطقه ها تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع افغانستان را ناامن تر نموده است. تصمیم شتابزده جو بایدن برای خارج کردن نیرو های آمریکایی از افغانستان، انتقاد های بسیاری را برانگیخته است. جرج بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا به تازگی در مصاحبه با تارنمای آلمانی دویچه وله گفت: خروج نیرو های نظامی آمریکا از افغانستان اشتباه است، زیرا بسیاری از مردم از جمله زنان و دختران از دست طالبان در رنج خواهند بود.

بوش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و دستگیری اسامه بن لادن رهبر شبکه تروریستی القاعده به افغانستان حمله کرد. بعضی از کشور ها بویژه انگلیس متحد اصلی ایالات متحده در این حمله و اشغال بود و از شروع آماده سازی برای حمله، از اقدامات آمریکا پشتیبانی کرد.

منبع: فرارو

به "موج نو مهاجرت افغان ها با تشدید جنگ و ناامنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موج نو مهاجرت افغان ها با تشدید جنگ و ناامنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید