محتاط باشیم یا کنجکاو؟

به گزارش وبلاگ هیچکس، احتیاط کن! این همه کنجکاوی، بالاخره برایت دردسر ساز می گردد.، از موارد مشکوک در هر زمینه ای پرهیز کن! و...این ها سفارشاتی ست که عظیم ترها از کودکی، در گوش بچه های شان می خوانند.

محتاط باشیم یا کنجکاو؟

محتاط باشیم یا کنجکاو؟

نویسنده:اعظم دانشجو

احتیاط کن! این همه کنجکاوی، بالاخره برایت دردسر ساز می گردد.، از موارد مشکوک در هر زمینه ای پرهیز کن! و...

این ها سفارشاتی ست که عظیم ترها از کودکی، در گوش بچه های شان می خوانند.

علت این همه احتیاط چیست؟ چرا کشف ناشناخته ها را با خطر کردن برابر می دانیم؟ چرا عظیم ترها همواره بچه های شان را به راهی راهنمایی می نمایند که امری مسلم، بدیهی و مطمئن است؟ چرا مردم، تنها نادان ها را در جست و جوی ناشناخته ها می دانند که عاقبت هم سرگردان و آزرده و مأیوس تر از همواره هستند؟

آلبرت انیشتین، مردی که زندگی خود را وقف ناشناخته ها کرد، در مقاله ای با اسم به چه چیز اعتقاد دارم؟، نوشت، زیباترین چیزی که می توانیم تجربه کنیم، سرزمین رازهاست، این کار، منشأ اصلی تمام هنرها و علوم است.

*اگر به خودتان اعتقاد کامل دارید، مطمئن باشید که هیچ کاری، خارج از توانایی شما نیست. سعی کنید با تمام تجربه های انسانی که دارید، از ناشناخته ها لذت ببرید.

*باور کنید که اگر امور تکراری و یکنواخت زندگی را محو کنید، موفقیت در انتظار شماست.

*اگر پیرو این اندیشه هستید که از هر کار غیرعادی باید کناره بگیرید، بدانید که این طرز فکر، مانع پذیرش تجربیات تازه می گردد.

*سعی کنید از آزمایش و آزمودن کارهای مختلف لذت ببرید.

*انعطاف ناپذیرها، هرگز رشد نمی نمایند. سعی کنید هر روز زندگی کنید، نه این که یک روز زندگی کنید و آن را ده هزار بار یا بیش تر تکرار نمایید.

*انعطاف ناپذیری، اساس هرگونه پیش داوری ست. پیش داوری، هم چون مخفی گاهی ست برای فرار از سرزمین های تاریک و ناشناخته و پناه بردن به عزلتگاهی که بازدارنده ی رشد شخصیت شماست.

بعضی دلایل روانی که مانع پاگذاشتن ما به سرزمین ناشناخته هاست:

*اگر همواره همانی که هستید، بمانید، هرگز مجبور نخواهید شد استقلال فکری داشته و روی پای خود بایستید.

*دوری کردن از امور مجهول، به خودی خود دارای منافعی ست. اجتناب از کارهای بی نقشه، مطمئن تر است.

ترس و توهم خود از ناشناخته ها را می توانید این طور توجیه کنید که عمل کردن طبق موازین اجتماعی، عاقلانه تر است.

*ممکن است خوب جلوه کردن در نظر دیگران، برای تان بااهمیت باشد و از این لحاظ احساس غرور کنید که طبق ارزش های دیگران عمل نموده و رضایت آنان را جلب نموده اید، اما متوجه این موضوع هم باشید که معنای عملکرد خوب و صحیح در این جا، تنها نظریه و عقیده ی دیگران است.

چند پیشنهاد برای دنیای پنهان و مرموز

*آغاز به اجرای کارهای مخاطره آمیز کنید تا از وضع همیشگی خارج شوید. به اسم مثال، برای گذراندن تعطیلات، بدون این که از قبل برنامه ریزی کنید، راه بیفتید و مطمئن باشید که اوقات خوبی را پشت سر خواهید گذاشت.

*هرگاه خود را در حال فرار از ناشناخته ها می بینید، از خود بپرسید بدترین اتفاقی که ممکن است پیش آید، چیست؟ آن وقت می بینید که ترس های شما با واقعیت، تناسبی ندارد.

*به خاطر داشته باشید که یکنواختی، مرگ روحی ست؛ پس سعی کنید هر روزتان را با یک شیوه ی تازه بگذرانید تا زنده باشید، در غیر این صورت، خود را یک مرده ی فکری و روانی بدانید.

*با اشخاصی که می پندارید بیش تر، مسؤول ترس های شما از ناشناخته ها هستند، گفت و گو کنید، نگران سرزنش های شان نباشید و سعی کنید نگاه های ملامت بارشان ار تحمل کنید اما اعلام استقلال نمایید.

*اعمال خود را نه بر اساس باورهای خویش، بلکه بر پایه ی آن چه هست و آن چه در حال، تجربه می گردد، ارزیابی کنید.

*هر وقت از ناشناخته ای دوری کردید، نسبت به این عمل خود، آگاهی یافته و درباره ی آن، با خود گفت و گو نمایید.

منبع:نشریه شادکامی و موفقیت شماره 69

منبع: راسخون

به "محتاط باشیم یا کنجکاو؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محتاط باشیم یا کنجکاو؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید