سالمندان پرهیزهای غذایی را جدی بگیرند

به گزارش وبلاگ هیچکس، یک متخصص تغذیه گفت: اهمیت دادن به پرهیز های غذایی و اجتناب از کم تحرکی می تواند به تعویق فرایند بیماری های سالمندی یاری کند.

سالمندان پرهیزهای غذایی را جدی بگیرند

فریبا کوهدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی وبلاگ هیچکس، در خصوص اهمیت ورزش و رژیم غذایی مناسب در سالمندان اظهار کرد: تحرک و ورزش در دوره سالمندی می تواند از بروز مسائل متعددی که در این دوره از زندگی به وجود می آید، جلوگیری کند.

او اضافه نمود: یکی از مسائل مهمی که سالمندان با آن دست و پنجه نرم می نمایند، تحلیل عضلانی در سنین سالمندی است که بیماری به نام سارکوپنی را به همراه دارد که قدرت حرکتی فرد را کم می نماید و هر کدام از عملکرد هایی که با عضلات بدن در تماس باشد را تحت تأثیر قرار می دهد.

کوهدانی ادامه داد: سارکوپنی پس از ورود به دهه 40 زندگی شروع می گردد و در 70 سالگی سرعت می گیرد؛ در افرادی که ورزش می نمایند این فرایند به تعویق می افتد. بعلاوه استفاده از منابع پروتئینی کافی هم نقش بسیار موثری در تقویت عضلات در سنین سالمندی دارد. البته سالمندان باید توجه داشته باشند که در این سنین از مصرف گوشت های قرمز پرهیز نمایند و پروتئین مورد احتیاج خود را از منابعی مثل لبنیات، حبوبات، سفیده تخم مرغ و گوشت های سفید تامین نمایند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اعلام کرد: یکی دیگر از اختلالات شایعی که در سالمندان وجود دارد، بیماری شبکیه چشم است. این بیماری در افرادی که اندازه دریافت میوه و سبزیجات کمتری دارند، بیشتر شایع است و با مصرف روزانه و مداوم میوه ها و سبزیجات، می توان از بروز این عارضه پیشگیری کرد.

او ادامه داد: سالمندانی که از بیماری هایی مثل پرفشاری خون که در این دوره سنی شایع است، رنج می برند باید از مصرف گوشت قرمز و منابعی که حاوی سدیم هستند، پرهیز نمایند. اجتناب از غذا های کنسروی و فرآوری شده و فست فود می تواند به سلامت افراد یاری کند. جلوگیری از افزایش وزن هم می تواند در کاهش ابتلا به بیماری های دوره سالمندی تاثیر شایانی داشته باشد.

کوهدانی اعلام کرد: تحرک و ورزش و حتی فعالیت های فیزیکی ساده ای مثل پیاده روی اگر روزانه حداقل نیم ساعت و در هفته حداقل پنج روز به صورت مداوم انجام گردد، می تواند در تعویق مسائل مربوط به تحلیل عضلانی یاری نماینده باشد و به افزایش اشتهای سالمندان کم وزن یاری کند.

او اضافه نمود: تحرک و پیاده روی از بروز بیماری هایی مثل آلزایمر و پارکینسون پیشگیری می نماید و بیماری های قلبی و عروقی را به تعویق می اندازد. پیاده روی در تسریع فرایند درمان سالمندان مبتلا به دیابت هم موثر است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی توضیح داد: توصیه من به همه سالمندان این است که حتماً در برنامه غذایی خود از منابع پروتئینی به استثنای گوشت های قرمز پرچرب استفاده نمایند.

کوهدانی گفت: مصرف انواع ماهی دو بار در هفته اکیداً توصیه می گردد، سالمندان بیشتر از هر چیز از مصرف انواع چربی ها و غذا های شور پرهیز جدی داشته باشند و در انتخاب نوع چربی انتخابی خود دقت نمایند. این افراد از چربی های حیوانی استفاده ننمایند و بجای آن چربی های اشباع شده را وارد سبد غذایی خود نمایند.

این متخصص تغذیه تاکید نمود: نباید از اهمیت مصرف لبنیات به ویژه شیر (ترجیحا کم چرب) در تعویق تحلیل عضلانی غافل شد.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سالمندان پرهیزهای غذایی را جدی بگیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالمندان پرهیزهای غذایی را جدی بگیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید