آنالیز استیم دک اولد؛ چیزی بیشتر از یک ارتقاء در صفحه نمایش

به گزارش وبلاگ هیچکس، کنسول استیم دک (Steam Deck) اوایل سال 2022 میلادی عرضه شد و توانست توجه جامعه گیمینگ را به خود جلب کند. دقیقاً زمانی که دیگر امیدی برای رقیبی برای سوییچ وجود نداشت، شرکت ولو (Valve) با دستگاه خود وارد شد و جان دوباره ای به رقابت در دنیای کنسول های دستی بخشید. عرضه استیم دک باعث شد تا شرکت هایی مثل ایسوس و لنوو نیز وارد دنیای کنسول های گیمینگ دستی بشوند و به رقابت با این کنسول دوست داشتنی بپردازند. اکنون استیم دک اولد می خواهد همین راه را ادامه دهد.

آنالیز استیم دک اولد؛ چیزی بیشتر از یک ارتقاء در صفحه نمایش

کنسول استیم دک چند نکته داشت که آن را نسبت به رقبای زمان خود بهتر می کرد. اول از همه این کنسول یک پردازنده بسیار قدرتمند از شرکت AMD داشت که باعث می شد توانایی اجرای بازی های مختلف را داشته باشد. همینطور اینکه این پردازنده بسیار بهینه بود و در نتیجه کاربران را عمر باتری نسبتاً خوبی روبرو بودند. در کنار آن سیستم استیم دک یک سیستم باز بود. در نتیجه کاربران می توانستند سیستم عامل ویندوز را روی آن نصب نموده و به تجربه عناوین مختلف از هر فروشگاهی بپردازند. همین موضوع باعث شد تا استیم دک به شدت محبوب گردد.

با این حال استیم دک بدون مشکل نبود. برای مثال عمر باتری این کنسول همچنان یک مشکل اساسی بود، صفحه نمایش آن نیز تکنولوژی خاصی نداشت و در نتیجه کیفیت خیلی بالایی هم نداشت. در کنار این موارد استیک های استیم دک نیز کیفیت چندان بالایی نداشتند و بیشتر کاربران آن را تعویض می کردند. در نتیجه شرکت ولو تصمیم گرفت یک مدل تازه از استیم دک عرضه کند و این ایرادات را تا جایی که ممکن است رفع کند.

استیم دک اولد صرفاً یک ارتقاء در زمینه صفحه نمایش نیست

از همین ابتدای متن باید گفت که استیم دک اولد همان دستگاه قدیمی با یک صفحه نمایش تازه نیست. در اصل ولو مثل نینتندو عمل ننموده و کوشش نموده از جوانب زیادی در دستگاه خود تغییر ایجاد کند. اگر شما ظاهر دستگاه را در نظر نگیرید، استیم دک اولد از هر نظر تغییر نموده است. حتی می توان گفت که استیم دک اولد یکی از بزرگترین ارتقاءهای میان رده ای در دنیای کنسول های بازی بوده است.

تغییرات کلی دستگاه استیم دک به توضیح زیر است:

جزئیات سیستمSteam DeckSteam Deck OLED
پردازنده اصلیCustom AMD ‘Van Gogh 7nmRevised AMD ‘Van Gogh 6nm
مموری16GB LPDDR5 5500MT/s16GB LPDDR5 6400MT/s
صفحه نمایش1200×800 - 7-Inch 60Hz IPS, peak 400 nits1200×800 - 7.4-Inch 90Hz OLED, wide colour gamut, HDR peak 1000 nits,SDR peak 600 nits
باتری40WHr50WHr
اتصال بی سیمDual-band Wi-Fi radio, 2.4GHz and 5GHz, 2×2 MIMO, IEEE 802.11a/b/g/n/acTri-band Wi-Fi 6E radio, 2.4GHz, 5GHz, and 6GHz 2×2 MIMO, IEEE 802.11a/b/g/n/ac/ax
وزن669g639g

صفحه نمایش استیم دک اولد؛ تمرکز اصلی شرکت سازنده

با توجه به نام دستگاه تازه، تمرکز شرکت سازنده هم روی صفحه نمایش آن بوده است. در نتیجه بگذارید از آن کمی تعریف کنیم. صفحه نمایش استیم دک اولد یک صفحه نمایش بزرگتر، روشن تر، دارای نرخ به روزرسانی صفحه نمایش 90 هرتزی و سازگاری کامل با سیستم عامل تازه استیم دک است. از طرفی تکنولوژی اولد اجازه می دهد تا رنگ های ارائه داده شده بسیار دقیق باشند و رنگ سیاه نیز واقعی باشد. در نتیجه شما می توانید بازی ها را به زیباترین شکل ممکن تجربه کنید.

زمانی که شما مدل تازه را در دست بگیرید، در ابتدا تنوع خاصی احساس نخواهید کرد. با این حال وقتی دستگاه تازه را روشن کنید تفاوت را احساس خواهید کرد. صفحه نمایش تازه این استیم دک دارای نرخ کنتراست 1 میلیون به 1 است. از طرفی نرخ به روزرسانی صفحه نمایش به 9 هرتز ارتقاء پیدا نموده و دقت رنگ نیز 110 درصد و P3 شده است. از طرفی نهایت روشنایی این صفحه نمایش به 1000 نیت، نسبت به 400 نیت قبلی، رسیده و توانایی اجرای HDR هم دارد. به طور کلی هم صفحه نمایش از لحاظ مقدار بزرگتر شده و به 7.4 اینچا ارتقاء پیدا نموده است. با توجه به اینکه مقدار این دستگاه ثابت است، حاشیه های آن کوچکتر شده است.

با توجه به تغییراتی که در صفحه نمایش ایجاد شده، شرکت سازنده در سیستم عامل هم کمی تغییر ایجاد نموده است. برای مثال در گذشته نرخ فریم دستگاه و بازی ها تا 60 فریم بر ثانیه محدود بودند. حال این محدودیت به 90 فریم بر ثانیه رسیده و با سخت افزار تازه سازگار است. همینطور اینکه این تغییر در نرخ فریم هم ساده تر شده است و کاربران به راحتی می توانند با توجه به سلیقه خود نرخ فریم را تغییر بدهند.

اگر شما از سیستم عامل ویندوز در این دستگاه بهره ببرید، ایجاد تغییر در HDR کمی سخت است. با این حال سیستم عامل خود استیم دک این مشکل را ندارد. در نتیجه شما می توانید به راحتی HDR را کنترل نموده و از طرفی بیشتر بازی ها به صورت اتوماتیک در حالت HDR اجرا می شوند. اگر هم به صورت اتوماتیک فعال نگردد، فعال کردن آن یک گزینه در تنظیمات دستگاه است.

نکته اصلی اینجاست که به علت ارتقا این دستگاه در زمینه صفحه نمایش، تجربه بازی ها به طرز عجیبی بهتر شده است. به این شکل که شما حس می کنید این دستگاه ارتقاء بسیار زیادی در قسمت های دیگر داشته است. در صورتی که اینگونه نیست ولی استیم دک به طور کلی بهتر شده است.

بخش های دیگر استیم دک اولد هم تغییر نموده است

قسمت های دیگر استیم دک اولد نسبت به قبل تغییر چندانی ننموده است. به طور کلی دستگاه تازه خنک تر، ساکت تر و البته سبک تر است. استیم دک اولد نسبت به استیم دک اصلی 30 گرم تفاوت وزنی دارد. نکته اصلی اینجاست که به علت اینکه کنسول دستی بوده و وزن کلی دستگاه فبلی هم چندان زیاد نبود، این تغییر وزنی به شدت مشهود است. فن دستگاه نیز بزرگ تر شده که باعث می گردد صدای کمتری ایجاد کند.

در زمینه پردازنده اصلی، پردازنده استیم دک اولد نسبت به قبل بهتر شده است. به این شکل که این پردازنده دارای معماری 6 نانومتری، نسبت به 7 نانومتری، قبلی است. در زمینه عملکردی این پردازنده چندان تفاوت خاصی با قبل ندارد ولی بهینه تر شده است. در نتیجه گرمای کمتری ایجاد نموده و برق کمتری هم مصرف می نماید. به همین علت شما با عمر باتری بهتری روبرو خواهید بود و صدای فن هم آزاردهنده نخواهد بود. از لحاظ صدا این دستگاه هنوز به سطح نینتندو سوییچ نمی رسد ولی با توجه به تفاوت قدرتی که میان این دو دستگاه وجود دارد این موضوع کاملاً منطقی است.

تغییرات سخت افزاری استیم دک به این موارد ختم نمی گردد. بلکه این پردازنده تازه یک رم بهتر هم دریافت نموده است. حال رم استیم دک اولد دارای سرعت 6400MT/s است. این سرعت از عدد 5500 بالاتر بوده و باعث می گردد که استیم دک اولد در پردازش های مختلف سریع تر عمل بکند. ولو اعلام نموده که استیم دک اولد از لحاظ سخت افزاری تفاوت خاصی با مدل قبلی ندارد. این موضوع تا حدی درست است. در اصل اگر محتوای شما وابستگی زیادی به رم داشته باشد، شما شاهد مقداری ارتقاء در عملکرد خواهید بود. در غیر این صورت از لحاظ عملکردی هر دو دستگاه عملکرد مشابهی دارند ولی مدل اولد برق کمتری مصرف می نماید.

در عمل این افزایش سرعت رم و معماری تازه زمانی کاربردی است که شما دستگاه را زیر فشار زیاد بگذارید. در اینجا استیم دک اولد کمتر افت فریم دارد و تجربه بهتری را ارائه می دهد. از طرفی اگر شما نرخ فریم را به 60 محدود کنید متوجه خواهید شد که حدود 2 یا 3 فریم بیشتر در استیم دک اولد دریافت خواهید کرد.

باتری استیم دک اولد افزایش چشم گیری داشته است

یکی از ایرادات اصلی کنسول استیم دک در زمینه عمر باتری آن بود. حال شرکت سازنده این ایراد را تا حد خوبی رفع نموده است. به این شکل که با وجود اینکه صفحه نمایش دستگاه به اولد تغییر نموده که باتری بیشتری مصرف می نماید، استیم دک اولد عملکرد بهتری در زمینه باتری نسبت به قبل دارد. دو علت برای این موضوع وجود دارد. اول اینکه پردازنده دارای معماری 6 نانومتری و بهینه است و دوم اینکه ظرفیت باتری هم افزایش پیدا نموده و از 40 کیلووات به 50 کیلووات ارتقاء داشته است.

با توجه به افزایش ظرفیت باتری، حتی اگر هیچ ارتقائی در این دستگاه ایجاد نمی شد، ما شاهد 25 درصد باتری بیشتر بودیم. حال با اضافه شدن موارد دیگر ما شاهد عملکرد بهتر در حد 30 تا 50 درصد در این دستگاه هستیم. در عمل نیز این موضوع صحیح است. مخصوصاً اگر شما یک بازی سنگین را تجربه کنید، متوجه خواهید شد که این پردازنده تازه عملکرد بسیار بهتری در زمینه مصرف انرژی نسبت به قبل دارد.

آنالیز باتری در بازی سایبرپانک 2077Steam DeckSteam Deck OLED
نرخ فریم بدون محدودیت1 ساعت و 26 دقیقه با مصرف 26.1 وات2 ساعت و 12 دقیقه با مصرف 23 وات
محدودیت نرخ فریم به 301 ساعت و 50 دقیقه با مصرف 21.9 وات2 ساعت و 40 دقیقه با مصرف 18.8 وات

پیشرفت کنسول تازه در همینجا اتمام پیدا نمی نماید

کنسول استیم دک اولد وای فای 6E دریافت نموده است. در نتیجه حدود 3 برابر سرعت دانلود و آپلود افزایش پیدا نموده است. از طرفی شارژ دستگاه نیز سریع تر شده و دستگاه سریع تر از حالت خاموش به حالت روشن تغییر شرایط می دهد. همینطور اینکه صفحه نمایش لمسی نیز نرخ پاسخدهی 180 هرتزی دریافت نموده و بلوتوث دستگاه نیز به نسخه 5.3 تغییر نموده است. در کنار این موارد موتور لرزش و ترک پد (Track Pad) دستگاه هم بهتر از قبل شده است.

نکته جالب اینجاست که اسپیکرهای استیم دک به نوبه خود بسیار خوب بود. حال این اسپیکرها از قبل هم بهتر شده و تجربه صدای بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار می دهد. در کنار این موارد تعمیر استیم دک اولد نیز نسبت به قبل راحت تر شده و کاربران به راحتی می توانند دستگاه خود را ارتقاء داده یا مسائل آن را رفع نمایند.

از لحاظ قیمتی مجموعه استیم دک تغییرات زیادی داشته است. اول اینکه آغاز قیمت این دستگاه از 400 دلار بوده که مدل پایه است. این دستگاه هیچ ارتقائی نداشته و همان مدل قبلی است ولی دارای حافظه 256 گیگابایتی است. در نتیجه شما دیگر با مدل 128 یا 64 گیگابایتی روبرو نخواهید بود. پس از آن استیم اولد با حافظه 512 گیگابایتی واقع شده است که 550 دلار قیمت دارد. در کنار آن بالاترین مدل استیم دک اولد وجود دارد که 650 دلار قیمت داشته و 1 ترابایت حافظه داخلی را در اختیار شما قرار می دهد.

با توجه به عرضه مدل تازه، قطعاً قیمت مدل های قدیمی استیم دک کاهش مشهودی خواهد داشت. با توجه به پیشرفتی که استیم دک اولد داشته سخت است که مدل های قدیمی را پیشنهاد کنیم. مخصوصاً مدل 64 گیگابایتی که دیگر به هیچ عنوان ارزش خرید ندارد. به علت اینکه این مدل از یک حافظه eMMC استفاده نموده که سرعت بسیار کمی دارد.

نکته اصلی اینجاست که در ابتدا تصور بر این است که پیشرفت استیم دک به استیم دک اولد مثل نینتندو سوییچ به نینتندو سوییچ اولد است. در حال حاضر هم بسیاری از افراد همچنان مدل اصلی را قیمت پایین ترجیج می دهند. در خصوص استیم دک این ماجرا صدق نمی نماید. مدل اصلی با مدل اولد تفاوت زیادی داشته و مدل اولد از هر لحاظ بهتر شده است.

این پیشرفت ها باعث شده تا استیم دک دوباره به رقابت با کنسول های دستی دیگر بازگردد. در این مدت ما شاهد کنسول های دستی به شدت قدرتمند از طرف ایسوس و لنوو بودیم که قیمت بسیار بالایی داشتند. استیم دک اولد از لحاظ قدرت کمی از آن ها ضعیف تر است ولی از لحاظ قیمتی تفاوت بسیار زیادی دارد. در نتیجه منطقی است که یکی از برترین موارد برای ورود به دنیای گیمینگ با کنسول دستی باشد.

استیم دک اولد هم بدون ایراد نیست!

اول از همه بهتر بود استیم دک اولد یک پورت USB C بیشتر دریافت می کرد. این موضوع باعث می شد تا کاربران بتوانند چند دستگاه مختلف را در هنگام شارژ شدن استیم دک به آن وصل نمایند. در کنار آن باید پذیرفت که استیم دک اولد قدرتمندترین کنسول دستی بازار نیست. در نتیجه امکان دارد که بعضی عناوین به خوبی روی آن اجرا نشوند. البته تعداد بازی های بهینه شده برای استیم دک به حدی زیاد است که کاربر محدودیت خاصی برای اجرای بازی های مختلف نخواهد داشت.

نکته اصلی اینجاست که ولو با استیم دک راه خوبی را در پیش گرفته است. استیم دک اولد یک پیشرفت بسیار خوب بوده و مانند کنسول میان نسلی عمل نمی نماید. بلکه این دستگاه یک پیشرفت محسوس داشته و تعیین است که طراحان ولو تمام کوشش خود را نموده اند تا استیم دک بهتر گردد. نکته اصلی اینجاست که این دستگاه به هرحال یک دستگاه نسل اول است. در نتیجه مسائل خود را دارد.

استیم دک در رقابت با کنسول های دستی دیگر شاید در لحاظ قدرت پیروز نگردد ولی از لحاظ قیمت و جامعه گیمینگ بهتر است. کاربران استیم دک مانند کاربران خود استیم یک جامعه بسیار گسترده تشکیل داده که مسائل دستگاه را در آن آنالیز می نمایند. با توجه به باز بودن سیستم استیم دک نیز کاربر به راحتی می تواند دستگاه خود را از قبل بهتر کند. در نتیجه استیم دک یک خرید بسیار خوب برای دوست داران تکنولوژی و علاقه مندان به گیمینگ با کنسول های دستی است.

در پایان باید گفت که استیم دک اولد نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت محسوسی داشته است. از طرفی این دستگاه نسبت به رقبا نیز عملکرد بسیار خوبی داشته و با قیمت و امکاناتی که ارائه می دهد، ارزش خرید بسیار بالایی دارد. حال با توجه به پشتیبانی بسیار خوبی که ولو از کنسول خود نموده، باید دید که دنباله راه استیم دک و استیم دک اولد چگونه خواهد بود. ولو تا الان عملکرد بسیار خوبی داشته و امیدواریم که به همین روند برای این کنسول دستی دوست داشتنی ادامه دهد.

منبع: Eurogamer

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز استیم دک اولد؛ چیزی بیشتر از یک ارتقاء در صفحه نمایش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز استیم دک اولد؛ چیزی بیشتر از یک ارتقاء در صفحه نمایش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید