بارندگی های اخیر دریاچه نمک قم را از مرگ نجات داد!

به گزارش وبلاگ هیچکس، دریاچه نمک جان گرفت

با توجه به باران های اخیر که در کشور باریده شد، اگر خسارت های اقتصادی و جانی را برای بعضی از هموطنانمان داشت اما با این حال نکات مثبتی هم با خود به همراه داشت و آن جان دریافت دریاچه قم بعد از دریاچه ارومیه نیز بود. همانطور که می دانید ما کشوری گرم و خشک هستیم و سالیان سال بوده که آنچنان رنگ باران را به خود ندیده ایم اما با آغاز سال جدید و ورود سامانه های بارشی بزرگ کمی شرایط متفاوت شد به طوری که معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم اطلاع داد که دریاچه نمک جان گرفت . در ادامه همراه با مجله گردشگری خبرنگاران باشید تا بیشتر درباره جان دریافت دریاچه نمک قم صحبت کنیم.

بارندگی های اخیر دریاچه نمک قم را از مرگ نجات داد!

استان قم یکی از استان های تالابی ایران است و نزدیک به 10 درصد از این استان را تالاب ها تشکیل می دهند. گفتنی است که بگوییم بعضی از تالاب های این استان در محدوده شهری قرار گرفته اند و در طرح های توسعه شهری می توان از آن ها بهره برد. به طور کلی در این استان 7 تالاب به ثبت رسیده اند و هر کدام از این تالاب ها نقش مهمی در جذب پرندگان مهاجر و در زمینه گردشگری دارند.

معاون فنی اداره کلی محیط زیست استان قم، سید احمد شفیعی با بیان این موضوع که دریاچه نمک قم جان گرفت نیز گفت این دریاچه از شرایط بحرانی که سال گذشته با آن روبرو بود نیز گذر نموده و نیز اعلام کرد:

با توجه به این موضوع در صورتی که شرایط آبی مناسبی برای استان قم در سال های آینده به وجود بیاید این حجم از آبگیری و شرایط بهینه دریاچه نمک و تالاب های قم نیز حفظ خواهند شد و این موضوع برای آینده این استان بسیار امیدوار کننده است.

همچنین در ادامه خبر دریاچه قم جان گرفت معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم نیز افزود:

با توجه به این که کشور به حوزه های آبخیز مختلفی تقسیم می گردد در انتهای هر حوزه تمامی رودخانه ها و منابع آبی در یک تالاب و یا دریا دفع می شوند. دریاچه نمک نیز حوضه آبخیزی دارد که رودخانه و منابع آبی در نهایت به این دریاچه می ریزند.

بنابر گفته های معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم در انتهای حوزه آبخیز استان هایی همچون تهران، البرز و مرکزی قرار گرفته است و منابع آبی که از استان های بالا دست برداشت می گردد به سمت تالاب ها و رودخانه های پایین دست از جمله تالاب های استان قم نیز تاثیر می گذارد.

آنالیز هایی که توسط کارشناسان اداره محیط زیست قم، از دریاچه نمک در بهمن ماه 97 صورت گرفت، خبر از یک شرایط بسیار بحرانی را از تالاب های قم و دریاچه نمک می داد.

بنابر بارش هایی که از ابتدای سال 1398 در سراسر کشور شروع شد نیز سبب گشت تا شرایط اکوسیستمی بسیار خوب و مناسبی برای استان قم به وجود بیاید و مراتع اکوسیستم های کوهستان، پوشش های گیاهی و همچنین شرایط تالاب های آبگیر به خصوص دریاچه نمک به نسبت سال گذشته شرایط بهتری را به خود ببیند و کمی شرایط محیط زیستی را امیدوار کننده نماید.

همچنین شفیعی در ادامه افزود:

مطابق با رشد پوشش گیاهی مناسبی که در استان قم در اثر بارندگی های اخیر شاهد بودیم، می توان پیش بینی کرد که استان قم در تابستان امسان از پدیده ریززگردها و گرد و غبارهایی که سال های گذشته با آن روبرو بود نیز رها می گردد و یا این که اگر هم این اتفاق بیافتد با حجم بسیار کمتری نسبت به سال گذشته خواهد بود.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه دریاچه نمک جان گرفت و شرایط بهتری نسبت به دو سال گذشته دارد، تاکید نمود:

هر دریاچه و تالابی که شرایط و پتانسیل آبی خود را دارد و با تالاب های دیگر متفاوت است. دریاچه نمک نیز با توجه به پتانسیل آبی که دارد می توان گفت که با بارندگی های اخیر آب مناسبی در آن ذخیره شده است و از شرایط بحرانی سال گذشته در آمده است. در صورتی که شرایط آبی مناسبی برای استان قم در سال های آینده وجود دارد این حجم از آبگیری و و ضعیت بهینه دریاچه نمک و تالاب های قم نیز حفظ گردد. اگرچه مدیریت لازم در مصرف آب و چاه های کشاورزی صورت نگیرد مجددا روبرو شدن با بحران های آبی و خشکسالی در تالاب های همچون سال های گذشته چیزی دور از ذهن نیست.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان قم با تاکید بر اینکه شرایط آبگیری تالاب، یک نمایه ای از شرایط اکوسیستم است، تاکید نمود:

ضروری است بدانید که زمانی که حال تالابی خوب نباشد به این معناست که حال یک اکوسیستم خوش نیست پس استفاده بی رویه از منابع آبی سبب می گردد که مسائل زیادی برای محیط زیست به وجود بیاید. بنابراین استفاده نامناسب از منابع آب کشور به هیچ وجه درست نمی باشد.

منبع: الی گشت

به "بارندگی های اخیر دریاچه نمک قم را از مرگ نجات داد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارندگی های اخیر دریاچه نمک قم را از مرگ نجات داد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید