آب تنی طرشتی ها در دهه40

به گزارش وبلاگ هیچکس، یکی از سرگرمی های جوانان و نوجوان های محله طرشت، شنا کردن و آبتنی در قسمت های کم عمق رودخانه ها بود که با ساخت استخرهای شیک و مدرن کمرنگ شد. استخر ملک حسین اولین و تنها استخر محله طرشت هم پذیرایی مشتاقان بود. این استخر آنقدر معروفیت یافت که در دوره ای مسابقات کشتی هم در آن برگزار ِشد.

آب تنی طرشتی ها در دهه40

وبلاگ هیچکس - مریم باقرپور: در جنوبی ترین قسمت خیابان خسرو منطقه2 که در قدیم شمالی ترین نقطه طرشت محسوب می شد، استخری بود به نام ملک حسین. مالک استخر مرحوم سرگرد ملک محمد منوچهری داماد مرحوم حاج میرزا علی اکبر بود که در دهه 40 با ساخت استخر در حضور اهالی و استاندار وقت در مراسمی نام پسرش ملک حسین را روی آن گذاشت. آن دسته از جوان هایی که مدام به استخر ملک حسین می رفتند از سرگرد منوچهری به نیکی یاد می نمایند. تا جایی که به گفته حسن ترابی جوان یکی از قدیمی های طرشت اگر کسی پول استخر را نداشت باز هم می توانست از آن استفاده کند. ترابی جوان می افزاید: استخر را حاج محمد حسین مردی اداره می کرد اما بیشتر اوقات صاحبش یعنی سرگرد منوچهری هم به آن سر می زد. این استخر آنقدر معروف و تمیز بود که خیلی از طرشتی ها و حتی اهالی محله های دیگر از آن استفاده می کردند. گاهی جوانان و نوجوانان که پول نداشتند و پشت در استخر می ایستادند یا حتی می گفتیم که امروز پول نداریم سرگرد و حاج محمد با خوشرویی می گفتند عیبی ندارد و می توانید بروید داخل.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

مراسم افتتاحیه استخر با حضور اهالی و استاندار وقت ـ دهه 40

تأمین آب دو استخر عمیق و کم عمق از قنات

محمدکاظم لطفعلی خانی یکی از معتمدان قدیمی محله طرشت است. او می گوید: استخر ملک حسین دو استخر عمیق 4متری برای بزرگسال ها و یک استخر کم عمق برای کوچک ترها داشت. تابستان ها با گرم شدن هوا یکی از سرگرمی های اصلی جوان های قدیم رفتن به استخر ملک حسین بود. به خصوص پنجشنبه و آدینه ها که جمعیت زیادی به استخر می رفتند.

ترابی جوان هم که هر هفته به استخر می رفته با یادآوری آن سالها می افزاید: طرشت همین یک استخر را داشت که میان محله های غرب تهران معروف بود. استخر شبانه روزی کار می کرد. روزها برای شنا کردن و شب ها هم برای آبیاری باغ ها. آب استخر از قناتی تأمین می شد که از شمال به محل راه پیدا می کرد و بعد از استخر برای آبیاری باغ های پایین دستی طرشت استفاده می ِشد. آب گوارای قنات باعث شده بود میوه های درختان درشت و خوش طعم شوند اما بعد از کار افتادن استخر آب قنات تبدیل به لجنزار شد. طوری که وقتی آب داخل باغ ها راه پیدا می نماید بوی بدی در هوا منتشر رمی گردد.

ملک محمد منوچهری فرد در تمام فرصت ها خودش به استخر سرکشی می کرد

ساخت معابر و برچیده شدن استخر

تعطیلی استخر هم برای خودش ماجرا داشته و لطفعلی خانی دراین باره می گوید: تا جایی که یادم است استخر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از کار افتاد. اگر این روزها هم حوالی مترو طرشت کمی بالاتر از قهوه خانه قلیانی که حدود 100 سال قدمت دارد بروید به جای استخر کارگاه های چوب بری می بینید. بخشی از زیرزمین استخر را هم که گود بود به انبار چوب تبدیل نموده اند.

ترابی جوان هم علت انتها عمر استخر را معبرسازی می داند و می افزاید: بعد از انقلاب طرشت کم کم از حالت روستایی به شهری تبدیل می شد و خیلی از کوچه باغ ها و قنات ها در طرح ساخت معابر نهاده شدند. آنقدر تعداد خیابان هایی که ساخته شده زیاد بود که نه آب قنات کفاف استخر را می داد و نه کیفیت آن برای آبیاری باغ های مناسب بود و وقتی آبی نباشد استخری هم نیست.

حسین حسین مردی از اهالی قدیمی محله هم دراین باره می گوید: با ساخت معابر تقریباً چیزی از زمین استخر باقی نمانده بود. روزبه روز کوچک تر می شد تا اینکه تصمیم گرفتند تعطیلش نمایند.

برگزاری مسابقات کشتی آزاد و کج در استخر

حسین مردی هم یکی از زیباترین خاطرات استخر ملک حسین را به برگزاری مسابقات کشتی در آن عنوان می نماید و می گوید: آنقدر استخر بزرگ بود که در دوره ای وسط آن تشک می انداختند و مسابقات کشتی برگزار می کردند و ما هم به عنوان تماشاچی از آن لذت می بردیم. یادم است مسابقه حرفه ای کشتی ها برگزار می شد و برای جوان های طرشت که چنین فضایی را تجربه ننموده بودند خیلی جالب بود.

لطفعلی خانی هم به یاد می آورد: در استخر چند دوره مسابقات کشتی آزاد و کچ برگزار گردید که خیلی مورد استقبال جوان های طرشت نهاده شد. تا جایی که خیلی از آنها عاشق این رشته ورزشی شدند و برای یادگیری فنون کشتی به باشگاه ورزشی ایزد فردوسی در خیابان طوس رفتند و ثبت نام کردند.

منبع: همشهری آنلاین

به "آب تنی طرشتی ها در دهه40" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب تنی طرشتی ها در دهه40"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید